Firmy szukają dla siebie metod, dzięki którym będą mogły podejmować działania reklamowe, które przynosić będą wysoką skuteczność w docieraniu do klientów, a następnie przekonywaniu ich do konkretnych zakupów. W dobie reklamy internetowej i przy dużej sile social mediów bardzo często wykorzystuje się content marketing. Mimo tego warto zwrócić uwagę także na możliwości jakie kryje custom publishing. Czym charakteryzuje się ta forma promocji i kiedy warto ją zastosować?
Czym jest custom publishing?
Określenie custom publishing odnosi się do działań jakie podejmuje firma wydając treści dotyczące jej działalności. Mogą być to różnego rodzaju publikacje:
- gazetki,
- czasopisma,
- albumy pamiątkowe,
- raporty dla klientów lub mediów,
- raporty zrównoważonego rozwoju,
- raporty z badań opinii (np. klientów lub opinii publicznej),
- książki.
Publikacje w takiej formie mogą być kierowane do odbiorcy wewnętrznego, a więc pracowników firmy, ale również różnorakich odbiorców zewnętrznych – począwszy od klientów, poprzez dostawców, branżowych ekspertów i analityków, a na dziennikarzach i mieszkańcach najbliższego otoczenia kończąc.
Dobrze dopasowana do założonego celu publikacja typu custom publishing może pomóc przekonać lokalną społeczność do zmian w obrębie zakładu firmy, rozpoczęcia nowej inwestycji w danej okolicy, może być podziękowaniem dla osób ważnych dla firmy (np. album okolicznościowy wręczany lub wysyłany jako pamiątka w uznaniu współpracy), może być eleganckim upominkiem wykorzystywanym przez kierownictwo firmy na oficjalnych spotkaniach.
Kiedy przygotować publikacje custom publishing?
Publikacje w ramach custom publishing mogą być wykorzystywane przy różnych okazjach. Jeśli przygotowuje się firmowe albumy pamiątkowe, można dzięki nim osiągnąć różne cele i z różnych względów je przygotowywać:
- firmowy jubileusz;
- podziękowanie dla pracowników z jubileuszem;
- podziękowanie dla kontrahentów;
- podsumowanie określonych działań.
Podobnie będzie z raportami lub materiałami informacyjnymi dla lokalnych interesariuszy. Jeśli takie materiały mają przekonywać kogoś do konkretnych opinii lub działań, muszą zawierać odpowiednią argumentację i sposób przedstawienia danych. W zależności od kontekstu, można użyć wykresów z wynikami badania opinii (oczywiście przedtem trzeba je przeprowadzić), opinii ekspertów znanych osobom, na które chcemy wpływać, czy przykładów ze świata – gdzie mierzono się z podobnymi zagadnieniami (np. renowacje zabytków, budowa infrastruktury).
Wsparcie profesjonalnych agencji
Koncept na custom publishing może pochodzić bezpośrednio z firmy, natomiast istotną rolę ma w tym względzie realizacja. Dlatego warto sięgać po doświadczonych specjalistów, agencje, które zajmują się takimi publikacjami, mają swoje sprawdzone metody ich przygotowania i będą w stanie zagwarantować, że firmowe albumy pamiątkowe będą prezentować się perfekcyjnie.